مفهوم الگوی برنامه‌ی درسی و طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی در پروژه برنامه‌ی درسی ملی

دسته: سایر

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 127 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 235

دانلود پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی

مفهوم الگوی برنامه‌ی درسی و طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی در پروژه برنامه‌ی درسی ملی

مفاهیم برنامه‌ی درسی

از آن جایی که تعلیم و تربیت کوششی منظم و حساب شده است برخی طرح‌ها برای هدایت چنین کوششی ضروری به نظر می‌رسد . لغت برنامه‌ی درسی معمولاً به چنین طرحی اطلاق می‌شود. روش تعریف برنامه‌ی درسی منعکس کننده‌ی داوری‌های ارزشی مربوط به طبیعت تعلیم و تربیت است . همچنین تعریف به کار برده شده در چگونگی طرح ریزی برنامه‌ی درسی و مورد استفاده قرار گرفتن آن مؤثر است .

نویسندگان بسیاری از کتاب‌ها و نویسندگان کتاب‌های برنامه‌ی درسی که از سال 1918 و با انتشار کتاب با بیت (Bobbitt) تحت عنوان برنامه‌ی درسی آغاز می‌شود معمولاً مفهوم معینی از بنامه‌ی درسی را ارائه داده‌اند. بسیاری از این مفاهیم صرفنظر از نحوه‌ی عبارت پردازی شامل عناصر مشابهی بوده و کوشش‌هایی در مورد طبقه‌بندی آنان انجام شده است. لوئیس (Lewis) و میل (Miel) تعاریف برنامه‌ی درسی را در مقوله‌های زیر مورد شناسایی قرار داده‌اند:

برنامه‌ی مطالعاتی نتایج مطلوب یادگیری ، فرصت‌های مطلوب اشتغال ، فرصت‌های یادگیری فراهم شده ، اشتغال عملی فراگیر و تجربیات عملی فراگیر. آن‌ها برنامه‌ی درسی را به عنوان «مجموعه‌ای از مقاصد درباره‌ی فرصت‌های اشتغال افراد تحت تعلیم با افراد دیگر و اشیاء (شامل همه‌ای اطلاعات ، فرانیدها ، تکنیک‌ها و ارزش‌ها) در محدوده‌ی زمانی و مکانی معین» تعریف کرده‌اند. تانر و تانر (Tanner and Tanner) در مروری بر تاریخ برنامه‌ی درسی نشان داده‌اند که: «برنامه‌ی درسی به شکل‌های مختلفی تعریف شده است: 1) روایت جمع‌آوری شده‌ی دانش سازمان یافته، 2) سبک‌های تفکر ، 3) تجربه‌ی نژادی ، 4) تجربه‌ی هدایت شده ، 5) یک محیط یادگیری طرح‌ریزی شده ، 6) محتوا و فرایند شناختی / عاطفی، 7) یک طرح آموزشی، 8) نتایج و پیامدهای آموزش، و 9) یک نظام تکنولوژیکی بهره برداری.»

کلمات کلیدی:

برنامه‌ درسی

نظام‌های آموزشی

الگوی برنامه‌ درسی

پروژه برنامه‌ی درسی ملی

الگوهای برنامه‌ی درسی

ما الگوپردازی را به عنوان جنبه‌ای خلاق از طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی در نظر می‌گیریم. درست همانند نقش آرشیتکت در ساختمان و یا طراح مد در لباس و یا طرح‌ریز فهرست غذاها (نه فردی که دستورالعمل غذا را تهیه می‌کند) در آشپزی. مثلاً گروه طرح‌ریزی که مسؤل تهیه‌ی طرح‌هایی در حیطه‌ی شایستگی اجتماعی برای جمعیت یک مدرسه راهنمایی است، پس از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات اولیه و شناخت اهداف کلی، نیازمند ایجاد یا انتخاب یک الگوی کلی برای فررصت‌های یادگیری مورد نظر است.

در میان موارد انتخابی آن‌ها این موضوعات وجود خواهد داشت: 1) یک الگوی موضوع درسی که مطالعات خاصی را که در علوم اجتماعی و انسانی انجام شده است مورد استفاده قرار می‌دهد، 2) طرحی از قلمرو و تسلسل که بر محور انتخابی از نیازهای پایدار شایستگی اجتماعی بنا شده باشد، 3) تحلیلی از مهارت‌های اساسی شایستگی اجتماعی که باید به عنوان مبنای فعالیت‌ها و مهارت‌های گروهی تدریس گردد، 4) گزینشی از دانش‌‌آموزان با علایقو مسائل واحد در رابطه با شایستگی اجتماعی در کلاس درس، مدرسه و اجتماع، و 5) موارد دیگر و از جمله ترکیبی از عوامل ذکر شده.

طرح الگو در نهایت تمامی دامنه‌ی فرصت‌های یادگیری در حیطه را برای این جمعیت و یا حداقل نکات طرح‌ریزی بعدی را پیش‌بینی می‌کند.

یک الگوی برنامه‌ی درسی به سؤالات زیر پاسخ می‌دهد:

1) فراگیران چه کسانی خواهند بود؟

2) زیر هدف‌ها یا هدف‌های عینی چیستند؟

3) چه نوعی از تجربیات یادگیری فراهم خواهد شد؟

4) جایگاه تجربیات یادگیری کجا خواهد بود؟

5) مشارکت کنندگان یعنی فراگیران، معلمان و سایرین چه نقش‌هایی را ایفا خواهند کرد؟

6) ابعاد زمانی و مکانی چه خواهد بود؟

7) چه معیارهایی برای ارزیابی مورد استفاده قرار خواهند گرفت؟

فهرست مطالب

مفاهیم برنامه‌ی درسی 2

برنامه‌ی درسی به عنوان موضوعات و مواد درسی 3

برنامه‌ی درسی به عنوان تجربیات 5

برنامه‌ی درسی به عنوان هدف‌ها 7

برنامه‌ی درسی به عنوان فرصت‌های طرح ریزی شده برای یادگیری 9

ملاحظات اساسی در طرح‌ریزی فرصت‌های یادگیری 13

رابطه‌ی برنامه‌ی درسی، آموزش و تدریس 15

سوابق تاریخی در طرح‌ریزی فرصت‌های یادگیری 17

روش‌های طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی 18

طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی 26

عناصر یک طرح برنامه‌ی درسی 26

جایگاه برنامه‌ی درسی 33

الگوهای برنامه‌ی درسی 34

ارزشیابی برنامه‌ی درسی 38

نیروهای مؤثر در طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی 38

محصولات طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی _ طرح‌ها 41

روش‌های طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی در پروژه برنامه‌ی درسی ملی 43

اطلاعات اصولی برای طرح‌ریزی 44

مراحل الگوپردازی برنامه‌ی درسی 47

مرحله‌ی اول _ ملاحظه‌ی عوامل اساسی در ارتباط با هدف کلی و حیطه 48

مرحله‌ی دوم _ شناسایی هدف‌های فرعی حیطه 49

مرحله‌ی سوم _ شناسایی انواع ممکن فرصت‌های یادگیری 50

مرحله‌ی چهارم _ تعیین الگوهای مناسب برنامه‌ی درسی 52

مرحله‌ی پنجم _ تدارک ویژگی‌های آزمایشی طرح 55

مرحله‌ی ششم _ شناسایی مقتضیات اجرایی 57

الگو‌های برنامه‌ی درسی و مفاهیم برنامه‌ی درسی 58

الگوهای مبتنی بر موضوعات درسی و رشته‌های علمی 62

توجیه اگلوی موضوع درسی و رشته‌های علمی 68

کاربردها و محدودیت‌ها 73

الگو‌های مبتنی بر شایستگی خاص و تکنولوژی 82

توجیه الگوی مبتنی بر شایستگی‌های خاص و تکنولوژی 85

الگو‌های مبتنی بر صفات و فرایندهای انسانی 97

توجیه الگوی مبتنی بر صفات و فرایندهای انسانی 107

الگوهای مبتنی بر کارکردها و فعالیت‌های اجتماعی 114

الگو‌های متمرکز بر فعالیت‌های مبتنی بر نیازها و علایق فرد 138

توجیه الگوی فعالیت‌های مبتنی بر علایق و نیازها 150

طرح‌ریزی آموزش و برنامه‌ی درسی 170

الگوپردازی برنامه‌ی درسی و طرح‌ریزی آموزش 170

طرح‌ریزی قبل از آموزش به وسیله‌ی معلمان 177

معلم به عنوان تصمیم گیرنده 179

نمودار 179

دلالت‌های موارد گفته شده در طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی 182

نمودار 3-6. یک مدل واقع گرای پویا در پیوند یک طرح برنامه‌ی درسی و آموزشی 183

تدریس و آموزش 186

بافت تدریس و یادگیری 187

رفتار معلم و یادگیری 192

فهرست مدل‌های تدریس 197

الگوهای برنامه‌ی درسی و مدل‌های تدریس 198

مدل‌های مرتبط با موضوع درسی و رشته‌های علمی 200

سخنرانی 200

دیداری، شنیداری 205

کارآموزی پژوهشی 210

مدل‌های مرتبط با شایستگی‌های خاص و تکنولوژی 213

الگوی نظام‌های آموزشی 213

آموزش برنامه‌ای 216

قیمت فایل فقط 75,000

برچسب

  • مفهوم الگوی برنامه‌ی درسی و طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی در پروژه برنامه‌ی درسی ملی
  • برنامه‌ درسی
  • نظام‌های آموزشی
  • الگوی برنامه‌ درسی
  • پروژه برنامه‌ی درسی ملی
  • دانلود پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی
  • طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی در پروژه برنامه‌ی درسی ملی
  • دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی
  • دانلود پایان نامه برنامه ریزی درسی

پرداخت قیمت و دریافت فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.