دسته بندی: مدیریت » مدیریت سازمانی
تعداد مشاهده: 315 مشاهده
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 226
حجم فایل: 270 کیلوبایت
دانلود تحقیق در مورد بررسی ارتباط بین منابع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی،
در قالب doc و در 226 صفحه، قابل ویرایش، شامل:
چکیده
فصل یکم: مقدمه پژوهش
1-1- عنوان تحقیق
1-2- مقدمه
1-3- بیان مسأله
1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش
1-5- اهداف پژوهش
الف- هدف کلی
ب - اهداف جزئی
1-6- پرسش های پژوهش
الف- اصلی
ب- فرعی
1-7- متغیرهای پژوهش
متغیر پیش بین
متغیر ملاک
متغیر تعدیل کننده
متغیر کنترل
1-8- تعاریف علمی واژه ها
1-9- تعاریف عملیاتی واژه ها
فصل دوم: بررسی پیشینه پژوهش
مقدمه
الف- بررسی نظریه ها
2-1- ارتباطات
2-1-1- اهمیت ارتباطات
2-1-2- تعاریف ارتباطات
2-1-3- فرآیند ارتباط
2-1-3-1- منبع
2-1-3-2- رمزگذاری
2-1-3-3- وسیله
2-1-3-4- رمزگشایی
2-1-3-5- دریافت کننده
2-1-3-6- بازخورد
2-1-4- مسیر ارتباطات
2-1-4-1- ارتباطات عمودی
الف- مسیر رو به پایین
ب- ارتباطات رو به بالا
2-1-4-2- ارتباطات در سطح افقی
2-1-5- مدل ارتباطات
2-1-6- اصول ارتباطات
2-1-7- ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت
2-1-7-1- دیدگاه کلاسیک ها در مورد ارتباطات
2-1-7-2- نظریه نئوکلاسیک ها و ارتباطات
2-1-7-3- دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات
2-1-7-4- دیدگاه اقتضایی و ارتباطات
2-1-7-5- دیدگاه مراوده ای یا تعاملی در مورد ارتباطات
2-1-8- اثربخشی در ارتباطات میان فردی
2-1-9- ویژگی های اثربخشی
2-1-9-1- گشودگی
2-1-9-2- همدلی
2-1-9-3- حمایت گری
2-1-9-4- مثبت گرایی
2-1-9-5- تساوی
2-1-9-6- همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم»
2-1-10- موانع ارتباطی
2-2- قدرت
2-2-1- اهمیت قدرت
2-2-2- تعاریف قدرت
2-2-3- قدرت در سطوح مختلف سازمان
2-2-3-1- قدرت در سطح عمودی
2-2-3-1-1- منابع قدرت مدیران ردهی عالی سازمان
2-2-3-1-2- منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان
2-2-3-1-3- منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان
2-2-3-2- قدرت در سطح افقی
2-2-4- روابط قدرت
2-2-4-1- رابطه صف و ستاد
2-2-4-2- تشکیل دستهها و ائتلاف
2-2-5- منابع قدرت بر اساس پژوهش های فرنچ و راون
2-2-6- انواع رویکردها به قدرت
2-2-6-1- راسل و قدرت
2-2-6-2- هیکس، گولت و قدرت
2-2-6-3- گالبرایت و قدرت
2-2-6-4- اتزیونی و قدرت
ب- پیشینه پژوهش های انجام شده
2-3- پژوهش های پیرامون ارتباطات سازمانی
2-3-1- پژوهش های انجام شده در داخل کشور
2-3-2- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور
2-4- پژوهش های پیرامون منابع قدرت
2-4-1- پژوهش های انجام شده در داخل کشور
2-4-2- پژوهش های انجام شده و در خارج از کشور
نتیجه گیری کلی
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- جامعه آماری
3-2- گروه نمونه
3-3- روش و طرح نمونهبرداری
3-4- حجم نمونه
3-5- ابزار گردآوری دادهها
3-5-1- پرسش نامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی
3-5-2- پرسش نامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین»
3-6- تعیین روایی و اعتبار پرسش نامه
3-6-1- روایی
3-6-2- اعتبار
3-7- نوع مطالعه (روش گردآوری داده ها)
3-8- طرح پژوهش و روش تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
مقدمه
تبدیل های انجام شده بر روی متغیرها جهت تغییر مقیاس
4-1- توصیف داده ها
4-1-1- توصیف مؤلفه های منابع قدرت
توصیف منابع قدرت بر حسب قدرت غالب مدیران
4-1-2- توصیف مؤلفه های اثربخشی ارتباطات سازمانی
4-1-3- توصیف سایر داده ها
4-2- تجزیه و تحلیل داده ها بررسی فرضیات
4-2-1- نتایج و یافته های سؤال های پژوهشی
فصل پنجم: تفسیر و استنتاج نتایج پژوهش
5-1- تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش
5-2- محدودیت های پژوهش
5-3- پیشنهادها
5-3-1- پیشنهاد به برنامه ریزان
5-3-2- پیشنهاد به پژوهش گران
چکیده تحقیق:
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین منابع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی میپردازد. هدف، بررسی رابطه بین هر یک از منابع قدرت مدیران بر حسب ردهب ندی فرنچ و راون، شامل: منابع قدرت تخصصی، مرجعیت، پاداش، مشروع و اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی، سنوات خدمت مدیران و سابقه مدیریت آنان میباشد. هم چنین برآنیم تا تفاوت بین منابع مختلف قدرت مدیران را بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت بررسی نماییم.
پژوهش حاضر از دسته پژوهش های کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) است و در تقسیمات تحقیقات توصیفی از نوع روش تحقیق هم بستگی دو متغیری می باشد.
جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه مدیران دوایر مختلف ادارات هفت گانه آموزش و پرورش مشهد و هم چنین کلیه کارکنان این دوایر می باشد. لازم به ذکر است که تعداد جامعه آماری مدیران، تعداد 147 نفر و کارکنان، تعداد 345 نفر می باشد. از جامعه آماری مدیران، تعداد 87 مدیر به روش تصادفی ساده و با کمک جدول اعداد تصادفی و نیز از جامعه آماری کارکنان، کلیه کارکنان تحت نظر مدیران منتخب به روش تمام شماری انتخاب شدند.
ابزار گردآوری داده ها شامل، پرسش نامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین (1989) » و پرسش نامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی «نانچیان و دیگران (1379) » می باشد. جهت تعیین اعتبار پرسش نامه ها، از دو روش آزمون- بازآزمون و آلفای کرانباخ استفاده شده است. در روش آزمون- بازآزمون، اعتبار پرسش نامه منابع قدرت 0.61 و اعتبار پرسش نامه اثربخشی ارتباطات سازمانی، 0.58 به دست آمده است. هم چنین با استفاده از روش آلفای کرانباخ، اعتبار پرسش نامه منابع قدرت برابر 0.84 و اعتبار پرسش نامه اثربخشی ارتباطات سازمانی، برابر 0.78 می باشد که تمامی ضرایب به دست آمده در دو روش تعیین اعتبار، قابل قبول و مناسب میباشند و بنابراین اعتبار پرسش نامه ها، قابل تأیید است.
جهت توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی از قبیل رسم جداول فراوانی و نمودارها، درصد فراوانی، فراوانی نسبی تجمعی، میانگین، میانه، انحراف معیار، مینیمم و ماکزیمم و جهت تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها از روشهای آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی ربتهای اسپیرمن، آزمون من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. تمامی تحلیلهای انجام شده با استفاده از نرمافزار کامپیوتری SPSS انجام گرفت.
بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که:
- بین منابع قدرت تخصص، مرجعیت، پاداش و قانون با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه مستقیم و معنادار و بین منبع قدرت اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.
- بینمنابع قدرت مدیران با سنواتخدمت ونیزسابقه مدیریتآنانارتباط معنادار وجود دارد.
- بین منابع مختلف قدرت مدیران بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد.