بررسی نقش شبکه اجتماعی فیسبوک در انتشار پیام های تبلیغاتی

  • عنوان پایان نامه: بررسی نقش شبکه اجتماعی فیسبوک در انتشار پیام های تبلیغاتی برای جذب مخاطب

شرح مختصر

نگارنده این تحقیق قصد دارد تا نقش شبکه اجتماعی فیسبوک را در انتشار پیام های ارتباطی، به منظور جذب مخاطب، بررسی کند. این پژوهش با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفته است؛ و جامعه آماری در این پژوهش، کاربران اینترنت داخل کشور ایران و عضو شبکه اجتماعی فیسبوک هستند؛ که تعداد دقیق آنها اعلام نشده است. برای آزمون روایی یا ابزار تحقیق، از آزمون پایایی بازآزمایی؛ و برای اعتبار تحقیق، از آلفای کرونباخ استفاده شده است. بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران، حجم نمونه در میان کاربران فیسبوک داخل ایران، تعداد 384 نفر مشخص شد و به شیوه هدفمند، مورد بررسی قرار گرفت.پس از جواب دادن به پرسشنامه ها، داده های این پژوهش به وسیله نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ و در نتیجه مشخص شد که بین تبلیغات در شبکه اجتماعی فیسبوک و خرید کالا ها یا خدمات، رابطه معناداری وجود دارد.

با توجه به نتایج این پژوهش، مشخص شد که بین جلب توجه به انیمیشن های تبلیغاتی فیسبوک، جذابیت های تصویر (رنگ و طراحی) در تبلیغات فیسبوک، جذابیت شعارها در تبلیغات فیسبوک، اعتماد به تبلیغات فیسبوک، استفاده از افراد مشهور در تبلیغات فیسبوک، استفاده از نمادها در تبلیغات فیسبوک و خرید کالا در فیسبوک، رابطه معناداری وجود دارد؛ زیرا افرادی که انیمیشن های تبلیغاتی فیسبوک، جذابیت های تصویر (رنگ و طراحی)، جذابیت شعارها، نمادها و وجود افراد مشهور در تبلیغات فیسبوک، نظر آنها را کمتر به خود جلب کرده است، کمتر به خرید کالا یا خدمات اقدام کرده اند. همچنین افرادی که به تبلیغات فیسبوک اعتماد کمی دارند، کمتر به خرید کالا یا خدمات اقدام کرده اند. این نتایج نشان می دهد که شاید یکی از مهم ترین دلایلی که مانع می شود افراد، کالایی را از فیسبوک خریداری کنند، بی اعتمادی به آن باشد؛ زیرا اعتماد از مؤلفه های حیاتی در تجارت الکترونیکی تلقی می شود. اعتماد، فضایی اجتماعی خلق می کند ﻛه سازمان ها می توانند در آن فضا فعالیت کنند. اعتماد عبارت از باوری است ﻛه نشان می دهد ساﻳر افراد به روش های قابل پیش بینی عمل می کنند. اعتماد ﻳﻜﻲ از روش های ﻛاهش پیچیدگی اجتماعی و جایگزﻳن قوانین و مقررات است؛ و پذﻳرش پیام های تبلیغی نیز، به اعتماد مخاطبان به تبلیغات نیاز دارد.

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش

چکیده فارسی

پیش گفتار

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت پژوهش

اهداف پژوهش

فرضیات پژوهش

سؤالات پژوهش

تعاریف مفهومی و عملیاتی

روش تحقیق و قلمرو آن

فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش

مقدمه

اینترنت و تاریخچه آن

تاریخچه اینترنت در ایران

فضای مجازی

رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی

ویژگی های شبکه های اجتماعی

معرفی شبکه اجتماعی فیسبوک

شبکه های اجتماعی و تبلیغات

خصوصیات شبکه های اجتماعی برای انتشار پیام تبلیغاتی

اهمیت فناوری در بازاریابی

تعریف تبلیغات

انواع تبلیغات

تبلیغات اینترنتی و مخاطبان آن

تبلیغات تجاری و انواع آن

اهداف تبلیغات تجاری

گونه شناسی تبلیغات تجاری

انواع تبلیغ تجاری بر حسب نوع رسانه

انواع تبلیغ تجاری بر حسب هدف

انواع تبلیغ تجاری بر حسب نوع ارائه

انواع تبلیغ تجاری بر حسب نوع هزینه

انواع تبلیغ تجاری بر حسب تقسیمات جغرافیایی

انواع تبلیغ تجاری برحسب غرض

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

شبکه اجتماعی فیسبوک و انتشار پیام تبلیغاتی

کاستی ها و تهدیدهای شبکه های اجتماعی

چارچوب نظری پژوهش

نظریه جامعه شبکه ای و جامعه اطلاعاتی کاستلز

نظریه اطلاعات و ارتباطات هربرت شیلر

نظریه ماتلار در مورد جامعه اطلاعاتی

نظریه دانیل بل در خصوص جامعه پساصنعتی

نظریه مخاطب، اقناع و تبلیغ

نظریه استفاده و خشنودی

مطالعات پیشین

جمع بندی

فصل سوم: روش اجرای پژوهش

مقدمه

روش تحقیق

جامعه آماری

حجم نمونه

روش نمونه گیری

روش جمع آوری اطلاعات

سنجش روایی و پایایی

متغیرها

روش تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

بخش اول: تجزیه و تحلیل توصیفی (جداول یک بعدی)

بخش دوم: تجزیه و تحلیل استنباطی (جداول دو بعدی)

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

مقدمه

نتیجه گیری

تحلیل اطلاعات

پیشنهادهای پژوهش

محدودیت‏های پژوهش

منابع داخلی

منابع خارجی

پیوست

چکیده انگلیسی

منابع

پرداخت قیمت و دریافت فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.