این تحقیق به منظور بررسی نگرش دانش آموزان دبیرستانهای دولتی شهرستان کوهدشت در مورد استفاده از خدمات مشاوره و راهنمایی انجام شده و اینکه ایا بین موفقیت تحصیلی و راهنمایی شغلی دانش آموزانی که از خدمات مشاوره و راهنمایی استفاده کرده اند و گروهی که استفاده نکرده اند، تفاوت معنادار وجود دارد ؟ آیا بین موفقیت تحصیلی و راهنمایی شغلی دانش آموزانی که از خدمات مشاوره استفاده کرده اند و گروهی که استفاده نکرده اند ؛ از لحاظ رشته تحصیلی و سن تفاوت معناداری وجود دارد ؟ روش تحقیق بر حسب نحوه گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری تمامی دانش آموزان دبیرستانهای دولتی شهرستان کوهدشت که در سال تحصیلی 88-87 به تحصیلی اشتغال داشته اند که تعداد آنها 2524 نفر بود شامل دو گروه، گروهی که از راهنمایی و مشاوره استفاده کرده اند و گروهی که استفاده نکرده اند، از گروه اول 35 نفر و از گروه دوم 65 نفر به روش تصادفی طبقه بندی نمونه گیری شده است.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. به همین منظور پرسشنامه ای با مقیاس چند درجه ای دیکرت تهیه شده است. برای تعیین اعتبار پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ گردیده است. و همچنین از آزمون های T و ANOVA و Scheffe (شفه) برای تجزیه و تحلیل فرضیات استفاده شده است.
- مقدمه
- بیان مسئله
- اهداف تحقیق
- ضرورت و اهمیت تحقیق
- حدود طالعاتی
- بخش اول سابقه تاریخی
- مقدمه
- سابقه تاریخی راهنمایی و مشاوره
- راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی
- راهنمایی و مشاوره شغلی در ایران
- راهنماییی و مشاوره در ایران تا قبل از انقلاب اسلامی
- راهنمایی و مشاوره بعد از انقلاب اسلامی
- انجمن مشاوران ایران
بخش دوم: رویکردهای راهنمایی و مشاوره
- جامعه پذیری
- تعریف جامعه پذیری
- هدفهای جامعه پذیری
- آموزش و پرورش در جامعه شناسی امیل دورکیم
- نظریه ها و کارکردهای مشاوره
- مشاوره مراجع محوری
- مشاوره عقلانی - عاطفی (الیس)
- نظریه های روان تحلیلی
- مشاوره فردی (آدلر)
بخش سوم: راهنمایی و مشاوره و انواع آن
- تعریف راهنمایی
- تعریف مشاوره
- تفاوت راهنمای و مشاوره
- تعریف راهنمایی شغلی و حرفه ای
- تفاوت راهنمایی شغلی و مشاوره شغلی
- اهداف راهنمایی و مشاوره
- هدفهای راهنمایی تحصیلی
- هدفهای راهنمایی شغلی
- ضرورت راهنمایی و مشاوره
- انواع راهنمایی
- مشاوره تحصیلی در دبیرستان
- اصول اساسی راهنمایی
- وظایف مشاوره تحصیلی
- اهم وظایف مشاوران
- نقش مشاوران در امور تحصیلی
- نقش مشاوران در پیشرفت شغلی
- فرضیات تحقیق
- تعاریف عملیاتی
بخش چهارم: تحقیقات انجام شده
- تحقیقات داخلی
- تحقیقات خارجی
- مقدمه
- روش تحقیق
- جامعه آماری
- روش نمونه گیری
- ابزار گردآوری اطلاعات
- اعتبار پرسش نامه
- روش گردآوری اطلاعات
- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
- مقدمه
- اطلاعات توصیفی
- الف:اطلاعات عمومی مربوط به نمونه
- توضیع سنی واحدهای نمونه
- توضیع واحدهای نمونه بر حسب رشته تحصیلی
- توضیع واحدهای نمونه بر حسب میزان تحصیلات
- توضیع واحد های نمونه بر حسب معدل سال گذشته
- ب:اطلاعات مربوط به هر گروه از واحد های نمونه
- ج:میانگین و انحراف استاندارد سوالات پرسشنامه
- د:چگونگی پاسخگویی نمونه های هر گروه به سوالات پرسشنامه
- یافته های تحلیلی
- بررسی فرضیات
- آزمون t برای فرضیه اصلی
- آزمون F برای فرضیه فرعی 1
- آزمون F برای آزمون فرعی