فرمت فایل: doc
حجم فایل: 61 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 58
پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان تهیه و تدوین برنامه یکساله آموزشی و تربیتی
پیشگفتار:
آموزش و پرورش که قرار است انسان را برای آینده آماده کند، بنابر همین وظیفه، باید توانایی رو به روشدن با چالشهایی را که تحولات کنونی رو درروی نسل حاضر قرار میدهد، داشته باشد. طبیعت آموزش و پرورش آن را مشابه یک فرایند کیفی بر حسب آنچه باید باشد شرح میدهد، نه آنچه هست از این رو، مایهت آن زاینده، پویا، تغییرپذیر و منعطف است و ناگزیر رو به رشد و تعالی و تغییر. افزون بر آن آموزش و پرورش به منزله پرورشدهنده نیروی انسانی موردنیاز در فرآیند تعامل فنآورانهای عصر حاضر، نقش بدیل خود را در جهان همچنان حفظ کرده است. حفظ و حراست نظام تعلیم و تربیت از این نقش اساسی با دگرگونیهایی همراه بوده است.
دگرگونیهایی که بنا به تقاضای زمان و نیازهای برآمده از عصر حاضر ایجاد شده است. تجربه کشورهایی چون آمریکا (1975)، ژاپن (1948) و کره جنوبی در سالهای اخیر به خوبی نشان میدهد که تغییر و بازنگری در ساختار آموزش و پرورش در ادوار تاریخی در حفظ و بقای رشد و توسعه اجتماعی فرهنگی و اقتصادی ملتها تاثیر حیاتی داشته است. امروزه تقریبا تمام کسانی که به هر نحو طرفدار توسعه و اصلاحات هستند در همه جای دنیا از آموزش و پرورش شروع میکنند. چه توجه به اصل تعلیم و تربیت و تلاش در راه آن میتواند امر توسعه را پیش ببرد و با مسیر جهان هماهنگ کند.
رویکردهای برآمده از عصر جدید ارتباطات و فنآوریهادر تعلیم و تربیت از جمله دیدگاه حداکثر مبتنی بر خود یادگیری و چگونه یادگیری (فراشناخت)، یادگیری فرایند مدار و مستقل موجب حرکت تدریجی در باز تعریف مفاهیم اساسی تعلیم و تربیت شده است. سواد، علم، تدریس، معلم، شاگرد، محتوای درس و مدرسه در حال ابراز تعاریف جدید هستند. در عصر حاضر تاکید نظام آموزش و پرورش بر انتقال دانش نیست و نقش مدرسه با گذشته تفاوت بسیار کرده است. آموزش و پرورش در مقام یاور در بالندگی انسان، ایفای نقش میکند نه انتقالدهنده اطلاعات، شاگرد پرسشگر، فردگرا و فعال است و نه شنوندهای منفعل و پذیرا. امروزه، با دسترسی فراگیرندگان به اینترنت و گذرگاههای گوناگون کسب اطلاعات و بالطبع تاثیرپذیری از فرهنگ جهانی و غیربومی، اقتدار علمی معلم رفته رفته رنگ میبازد از همین روست که اثر بخشی آموزش و پرورش، امروزه در جایگاه مرجعیت تعلیمی و تربیتی کمرنگ میشود.
در چنین وضعیتی آموزش و پرورش ناگزیر است کارکردهای نویی را متناسب با روح زمان برای خویش برگزیند. گزینش و دستیابی به کارکردهای نو مستلزم نگاهی نو به نظام آموزش و پرورش است. نگرشی نو در ابعاد و محورهای گوناگونی چون تعاریف، اصول، اهداف، ساختار، محتوا، مدیریت و منابع انسانی در کشور مانیز تغییرات و نگرههای برآمده از تحولات عصر کنونی نیز خود نیازها و انتظارات جدیدی را از آموزش و پرورش شکل میدهد. اگر خود را در محدوده آنچه هستیم واقعبینانه ببینیم، متوجه خواهیم شد که آموزش و پرورش کنونی ما تامینکننده دیروزمان بوده و نه برآورنده توقعات بر حق امروزمان. مبنا نسبی در جهان آموز نتیجه آموزش و پرورش پویای کسانی است که با توجه به نیازهایمان و گریز از تعصبات ناروا خود را مسئول بهزیستی انسانها میدانند و در سختترین شرایط به دنبال بهروزی همگانند. باید گفت اختراعات شگفتانگیز و امیدواریهای روزافزون، الهام گرفته از اندیشه کسانی است که همگان را وامدار خود کرده است و ما همچنان منفعلانه چشم به راه آنان هستیم تا بیآنکه مهمی در این دستاوردها داشته باشیم برداشتکننده دست دومی از پدیدههای رفاهی، اختراعی دیگران آن هم با پرداخت هزینههای سرسامآور باشیم.
کلمات کلیدی:
آموزش و پرورش
برنامههای پرورشی و تربیتی
برنامه یکساله آموزشی و تربیتی
مقدمه:
انسان برای خلق نشاط و پویایی در زندگی، نیازمند نوآوری و ابتکار است تا انگیزه تنوعطلبی خود را ارضا کند و زمینه شکوفایی استعدادها و تواناییهای خویش را فراهم سازد. جامعه انسانی برای زندهماندن و گریز از مرگ و ایستایی به تحول و نوآوری نیاز دارد.امروز شعار «نابودی در انتظار شما است مگر اینکه خلاق و نوآور باشید.» در پیش روی مدیران همه سازمانها قرار دارد. اما مسئولیت سازمانهای آموزشی، به خصوص آموزش و پرورش که وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان و آیندهسازان جامعه را بر عهده دارند شکی دیگر به خود میگیرد. از این رو، سازمانهای آموزشی از یک سو وظیفه فراهمآوردن زمینه رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری و همچنین استفاده صحیح و جهتدار از استعدادها و تواناییهای افراد را به عنوان امری مهم به عهده دارند که این خود زمینه ساز توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و . . . درجامعه است و از سوی دیگر برای پویایی خود نیازمند پرورش و بهرهمندی از خلاقیت و نوآوری در سطوح سازمانی خود هستند.
سازمان خلاق نیازمند به مدیر خلاق است که در ایجاد و حفظ فرهنگ خلاق در درون سازمان و ترغیب، ترویج و به وجودآوردن انگیزه برای رفتار خلاق در افراد و گروههای درون سازمان کوشا باشد. در این راستا، مدیران سازمانهای آموزشی باید هم از تجربه مفید در ایجاد چنین فرهنگی برخوردار بوده و هم مود تایید کارکنان سازمان خود باشند زیرا چنین تاییدی علاقهمندی و اشتیاق افراد را افزایش میدهد.لازار سفلد (1963) میگوید: مدیر باید تمهیدات و تدابیری برای رشد،نوآوری و تغییر بکار بندد. در دنیای متحول و متغیر، اشخاص و سازمانها باید بتوانند با تغییر و دگرگونی سازگاری پیدا کنند و این از وظایف عمده مدیران است.
فهرست
پیشگفتار
مقدمه
تشویق برنامه
محتوای برنامه سالانه
اهداف کلی آموزشگاه
دلایل اهمیت خلاقیت در مدیران آموزشی
نقش مدیران مدارس در اجرای آییننامه آموزشی
برنامه ثابت آموزشگاه
شیوه اجرایی
سطوح انتظارات در حیطهی فعالیتهای آموزشی- پرورشی- اداری)
آموزش فعالیتهای مکمل شامل:
فعالیتهای مکمل تربیتی
برگزاری جشنها:
جدول شورای مدرسه
برنامه شورای آموزگاران
برنامه آموزشی خانواده- به تفکیک پایهها
برنامه جلسات دیدار با مربیان
برنامهریزی گروههای آموزشی اول تا پنجم دبستان
تاریخ اجرایی برنامه امتحانی
تاریخ تشکیل جلسات انجمن اولیا و مربیان
تاریخ تشکیل شورای دانشآموزی
تاریخ برگزاری آزمون ورودی«تعیین سطح»
آییننامه انضباطی
برنامههای پرورشی و تربیتی
عملکرد طرحها و بررسی نقاط ضعف و قوت طرحها ارائه شده
قیمت فایل فقط 26,000
برچسب