یادگیری و یاددهی از اولین روزهای زندگی بشری همواره وجود داشته و با زندگی انسانها عجین می باشد. چرا که بدون آموختن نمی توان در اجتماع زندگی کرد و حتی زنده ماند. آموزش کودک انسان نسبت به سایر جانداران بسیار مشکل و زمان بر می باشد به همین خاطر اولین مربی انسان یعنی مادر و پدر باید روزهای طاقت فرسای زیادی را تحمل بنمایند تا بتوانند جهت تعلیم و تربیت ایشان قدمهای مثبت بر دارند و به استعدادهای نهفته ایشان پی ببرند و او را مستعد یادگیری و مهارت آموزی برای زندگی و تحصیل علوم گوناگون بنمایند. بعد از اولیا جامعه خود نیز به عنوان مدرسه و محل تعلیم و تربیت عمل می کند اعضای خانواده، فامیل ها، همبازی های کوچه و محله و در روزگار جدید رسانه های جمعی در تعلیم و تربت انسانها نقش اساسی و اصلی را دارند با این حال به منظور پاسخگویی به استعداد دانش آموزان مراکز تعلیم و تربیت تاسیس شده و همه سعی دارند از همان دوران نو نهالی نسبت به آموزش و توانمندسازی دانش آموزان وارد عمل شوند.
مهدکودک ها، کودکستان ها، مراکز فرهنگی، هنری و اماکن ورزشی و در نهایت مدارس باید پاسخگویی نو نهالان باشند حتی اگر دانش آموزان به دلایلی ناتوان باشند باز این روزها مراکز هست که به کمک ایشان بیاید و یا اگر استعداد زیاد دارد باز مراکزی هست که پاسخگوی استعدادهای ایشان باشند دراین میان نقش معلم و مدرسه در توانمند سازی و غنی بار آمدن دانش آموزان بیسار زیاد و قابل تامل و انکار ناپذیر است.
این نقش در ایام گذشته و دور به طرق گوناگون صورت می گرفت (گاهی نفر به نفر و گاهی استاد، شاگردی) ولی اکنون در کنار مراکز آموزشی و دانشگاهی، فناوری مجازی وارد عرصه شده است که مرز، جغرافیا، نژاد، زبان، کوچک و بزرگ، فقیر و غنی نمی شناسد و در آن واحد قادر است بیشترین اطلاعات را به شکل ساده و آسان در اختیار انسانها قرار دهد بدون محدودیت زمان و مکان و خیلی ارزان. حال سعی می کنیم به عنوان معلم با مرور دو دهه فعالیت آموزشی و پرورشی روند فعالیت خود در طی این مدت را باز گویی نماییم تا نتایج مطلوب تقدیم همگان و انسانها جویای حقیقت بنماییم و بر خود و دیگران فرض بدانیم که سرعت یاددهی و یادگیری علوم و تغییر و تحول در آن و توجه زیاد به آموزش و پرورش در دنیا چقدر شتاب گرفته است و غفلت در این مورد چه ضررها را متوجه فرد و جامعه و کشور می نماید.
همگی ما می دانیم معلم انسانی است که عهده دار تعلیم و تربیت دانش آموزان است. انسانی که خود تحت تاثیر عوامل خانوادگی، محیطی و اجتماعی قرار دارد. وقتی عوامل ترغیب کننده باشند قاعدتا همه معلم ها در کارشان موفق تر خواهند بود و اگر در این خصوص کوتاهی صورت پذیرد مربی به جایی نخواهد رسید. نقش تربیتی معلمان بسیار مهم است.معلم الگوی مورد علاقه دانش آموزان است. لذا نقش سازنده ای در تربیت انسان ها دارد. توجه در مکتب تربیتی اسلام، قلب و ارتباط آن با ارواح و با خدا مهمترین مساله تربیتی است. همه معلمان علاوه بر نقش تعلیمی و انتقال معلومات نقش مهم دیگری به نام نقش تربیتی دارند که همان پرورش و به فعلیت رساندن قوا و استعدادهای دانش آموزان در ابعاد گوناگون عقلانی، عاطفی، اخلاقی، دینی و… است. چند ویژگی در ارتباط با نقش تربینی معلمان مهم است که مختصر توضیح می دهیم:
بعد علمی: کار معلمان همانند کار انبیای الهی کاری عظیم و پر ارزش است. طبیعتا معلومات خاص زیادی را می طلبد، پس معلمان باید بر رشته علمی و تخصصی خویش احاطه کامل داشته باشند. همچنین از شیوه های تربیت آگاهی داشته باشند، تربیت ذهنی، روحی، عاطفی و… دانش آموزان را بشناسند و آگاه باشند. از تفاوت های فردی دانش آموزان آگاهی داشته باشند.
بعد اخلاقی: این مرحله خیلی مهم است.همه دانش آموزان از اخلاق معلمان تاثیر می پذیرند، پس معلمان باید اخلاص داشته باشند. همچنین کرامت و شرافت نفس داشته باشند. معلمی که به صفت کرامت نفس متصف باشند در نظر بچه ها با وقار و با ابهت جلوه می کند و در نزد آنها محبوب می شود، در نتیجه سخنان وی در دانش آموزان موثر واقع می شود. معلمان باید عمل به علم و گفتار داشته باشند. معلم باید از تضاد بیت عمل و گفتار بپرهیزد.امام صادق (ع) می فرمایند: «هر گاه عالمی به علم خود عمل نکند گفتار او در دل ها نفوذ پیدا نمی کند چنانچه آبب باران در کوه صفا نفوذ نمی کند». معلمانی می توانند به اهداف آموزشی و تربیتی خود برسند که خوش اخلاق و خوش رفتار باشند.
مقدمه 1
اختلالات یادگیری 4
مشکلات ارتباط بین اولیای مدرسه و والدین 7
مشکلات ایاب و ذهاب 10
دانش آموزان مدرسه گریز 10
مشکلات آموزشی و کمبود وسایل کمک آموزشی 11
عدم آشنایی با زبان فارسی رسمی 13
بهداشت فردی و نظم در کلاس 16
راهکارهای مشکل ایاب و ذهاب 19
راهکارهای حل مشکل آموزش و وسایل کمک آموزشی 19
راهکارهای حل مشکل گریز از مدرسه 23
راهکارهایی برای حل مشکل خواندن و نوشتن 24
برنامه آینده من 27