عقیده کاوی (OM) یک زمینه تحقیقاتی جدید و نو ظهور است که با بازیابی اطلاعات و استخراج دانش از متن با استفاده از داده کاوی (DM) و پردازش زبان طبیعی (NLP) سروکار دارد. هدف OM این است که کامپیوتر را قادر سازیم که بتواند احساسات را تشخیص و بیان کند. دید یا رفتاری که بر اساس احساسات باشد به جای منطق، احساس گفته می شود. بنابراین OM به تحلیل احساسات نیز معروف است. سازمان های تجاری پول زیادی را صرف مشاوران و محققان کرده اند تا احساسات و عقاید مشتریان را در مورد محصولاتشان بدانند. به طور مشابه، افراد نیز به عقاید دیگران در مورد محصولات، خدمات، موضوعات و رویدادها برای یافتن بهترین انتخاب ها علاقه مند هستند. این نوع تحقیقات برای جمع آوری از میان انجمن های وب، بلاگ ها، گروه های گفتگو و جعبه های نظرات در حال حاضر بسیار آسان شده است. عقیده را می توان از هر شخص در مورد هر چیزی در جهان را می توان از طریق سایت های نظرسنجی، بلاگ ها و گروه های گفتگو و… به دست آورد. استخراج اطلاعات و کشف دانش یک زمینه مهم تحقیقاتی است. مسئله استخراج دانش از شبکه جهانی، چالش برانگیزتر است زیرا داده های ذخیره شده در وب بسیار طبیعت پویایی دارند. داده ها به دلیل بروزرسانی های دائمی و افزودن اطلاعات جدید در هر لحظه به سرعت در حال تغییر هستند. می توان از وبسایت ها برای برنامه های مختلفی استفاده کرد. یکی از این برنامه های مهم وب، جمع آوری عقاید و استخراج الگوهای معنادار از آن هاست. در حین فرایند تصمیم گیری، اکثر ما از دیگران کمک می گیریم. این یک پدیده طبیعی است که یک تصمیم خوب بر اساس عقیده دیگران به دست می آید. قبل از شبکه جهانی وب، از عقیده ها به طور شفاهی یا توسط کلمات به اشتراک گذاشته می شد و ما مجبور بودیم از دوستان خود در مورد اینکه کدام آیتم از دیگران بهتر است سوال کنیم یا بخواهیم توضیح دهد که کدام ویژگی یک آیتم خوب و کدام بد است. با پیدایش شبکه جهانی وب، اشتراک گذاری دانش و کسب مزیت از تجربیات دیگران، ممکن شد. امروزه بیش از 75000 بلاگ جدید با 1.2 میلیون پست جدید روزانه ساخته می شود و 40 درصد مردم در جهان مدرن به نظرات، عقاید و توصیه های جمع آوری شده از بلاگ ها، انجمن ها و دیگر سایت های مربوطه تکیه می کنند. این امر اهمیت نیاز به OM را نشان می دهد.