اختلالات شخصیتی

  • عنوان: اختلالات شخصیتی (اختلال رفتاری)

نظریه یادگیری رفتاری اجتماعی

مفهوم کلی یادگیری این است که اختلات دوران کودکی به همان طریقی به کودک می رسد که سایر رفتار ها، انتشار مقاله واتسون به نام روانشناسی از دید رفتارگرا (1931) چشم اندازی را عرضه کرد که با نظریه قلیل روانی به رقابت برخاست از نظریه یادگیری رفتاری و اجتماعی، یادگیری در سرتاسر طول عمر ادامه داشت و از این رو نمی توانست این تصور که شکل گیری شخصیت تا سن بخصوص صورت گیرد، معنی داشته باشد. سرانجام بر عکس نظر یه قلیل روانی کلاسیک، دیدگاه رفتاری حکم نظریه ای جامع و واجد را نداشت که بتواند تمام رفتارها را توجیه کند بلکه بر عکس نظریه های گوناگون پیشنهاد شده بود که اغلب از زبان مشابهی استفاده می کرد. اما هر کدام از آنها جنبه متفاوتی از روند یادگیری را شرح می داد (ترجمه منشی طوسی، 1372)

یادگیری مشاهده ای

پژوهشگری که بیش از همه یادگیری مشاهده ای یا سرمشق مدل سازی می پردازد… بندورا[1] که در کنار پیوندش با این موضوع مطالعات بسیار روی پیدایش و درمان اختلالات رفتاری کودکان داشته است. کودکان نشان داده اند که با مشاهده کارهای دیگران می توانند رفتارهای گوناگون، پرخاشگری، همکاری، تأخیر در احساس رضایتمندی، سهیم شدن کسب این مطالعات نشان می دهند که چگونه یادگیری مشاهده ای باعث شود مشکلی رفتاری آموخته شود یا از بین برود چشم انداز یادگیری اجتماعی که از نگرش باندورا و سایر مطالعات گرفته شده است بر فرایندهای شناخت مانند توجه، حافظه و حل مسائل تأکید فزاینده ای دارد. (ترجمه منشی طوسی، 1372)

[1] - Bandura

پرداخت قیمت و دریافت فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.