گیربکس اتوماتیک

  • عنوان: گیربکس اتوماتیک
  • فرمت فایل: word (قابل ویرایش)
  • تعداد صفحات: 153

مقدمه

وظیفه خط انتقال قدرت (transmission) دریک سیستم انتقال قدرت به صورت مطلوب از قسمت محرک به قسمت متحرک است و در خودروها این خط انتقال قدرت توان تولیدی در قسمت موتور را با گشتاور و دور مناسب به چرخ های خودرو منتقل می کند. حال خط انتقال قدرت خود شامل قسمتهایی مانند کلاچ - جعبه دنده (گیربکس)- میل گاردان- دیفرانسیل و … می شود.

کلاچ: کلید قطع و وصل قدرت از موتور به جعبه دنده است بدین صورت که با فشردن یک پدال (پدال کلاچ) ارتباط انتقال قدرت قطع می شود و با آزادشدن پدال کلاچ ارتباط برقرار می شود.

میل گاردان: یک میله گردان توخالی و بلند می باشد و توان شفت خروجی گیربکس را به دیفرانسیل منتقل می کند.

دیفرانسیل: به وسیله مکانیزم چرخ دنده های خود کارهای زیر را انجام می دهد:

  • انتقال قدرت از میل گاردان به چرخها
  • تغییر مسیر انتقال قدرت به اندازه 90 درجه
  • ایجاد اختلاف سرعت دورانی در سر پیچها

فهرست مطالب

مقدمه - گیربکس اتوماتیک

فصل اول

مقایسه کلی گیربکس ها

گیربکس های معمولی (جعبه دنده های مرحله ای)

انواع گیربکس های معمولی از نظر شکل دنده

گیربکس های کشویی

گیربکس های دنده مورب

جعبه دنده های متغیر پیوسته

جعبه دنده های متغیر پیوسته اصطکاکی

جعبه دنده اصطکاکی از نوع دیسکی

دستگاه تغییر دور مکانیکی توسط مخروطهای قابل تنظیم (تسمه و پولی)

گیربکس اتوماتیک

فصل دوم

کوپلینگ هیدرولیکی

مبدل گشتاور

وضعیتهای مختلف مبدل گشتاور ونیاز به کلاچ یکطرفه

OWC (One Way Clutch)

نحوه عملکرد کلاچ یکطرفه

کلاچ لوک آپ

دستگاه دنده خورشیدی

دستگاه دنده خورشیدی دوبل

دستگاه دنده خورشیدی طرح سیمپسون

دستگاه دنده خورشیدی طرح ویلسون

کلاچهای عملگر چند صفحه ای

فصل سوم

سیستم کنترل تغییر دنده اتوماتیک هیدرولیکی

فصل چهارم

گیربکس اتوماتیک A/T

مدار کنترل هیدرولیک

نقشه مدار برقی

موقعیت قطعات برقی گیربکس اتوماتیک (A/T)

نمای برش خورده

مکانیزم تعویض دنده

عملکرد کلاچ و ترمز در گیربکس A/T

جدول کلاچ و ترمز حلقه ای

مسیر انتقال قدرت

حالت P و N

حالت دنده 1

حالت D1 و 21

حالت D2 و 22 و 12

حالت D3

حالت D4 - O/D

حالت R (دنده عقب)

خلاصه

سیستم کنترل

عملکرد TCM (کامپیوتر پردازشگر)

سیگنال های ورودی / خروجی TCM

مکانیزم کنترل

کنترل فشار مدار روغن

رابطه بین شیر برقی تعویض دنده A) و B) و وضعیت دنده

کنترل شیرهای تعویض دنده A و B

کنترل شیر برقی کلاچ تورک کانورتور (مبدل دور)

کنترل حالت قفل

شرایط عمل قفل شدن

عملکرد شیر کنترل کلاچ تورک کانورتور (مبدل دور)

کنترل کلاچ دور مازاد (کنترل ترمز موتوری)

شرایط کار کلاچ دور مازاد

کنترل شیر برقی کلاچ دور مازاد

عملکرد شیر کنترل کلاچ دور مازاد

شیر کنترل

عملکرد شیرهای کنترل

سنسور سرعت خودرو. A/T (سنسور دور)

مدار سیم کشی VSSA/T - AT

سنسور سرعت خودرو. MTR

نقشه سیم کشی - VSSMTR

سنسور موقعیت دریچه گاز

نقشه سیم کشی TPS - AT

شیر برقی تعویض دنده A

نقشه سیم کشی - SSV/A - AT

شیر برقی تعویض دنده B

نقشه سیم کشی - SSV/B - AT

شیر برقی تعویض کلاچ

نقشه سیم کشی - OVRCSV - AT

نقشه سیم کشی - TCV - AT

سنسور باطری/ دمای روغن

(مدار سنسور دمای روغن گیربکس A/T و برق TCM)

نقشه سیم کشی BA/FTS - AT

سیگنال دور موتور

نقشه سیم کشی - ENGSS - AT

شیر برقی فشار مدار

نقشه سیم کشی - LPSV - AT

واحد کنترل (RAM)، واحد کنترل ROM

واحد کنترل (EEP ROM)

نقشه سیم کشی NONDTC - AT

سیستم قفل دنده گیربکس A/T

نقشه سیم کشی - تعویض دنده

سیستم قفل دنده، موقعیت قطعات برقی

نمای سوکت سیم کشی TCM

جدول بررسی TCM

منبع تغذیه نقشه سیم کشی - A/T - اصلی

عیب یابی - شرح عمومی

جدول علائم

مشخصات و اطلاعات تعمیرات سرویس

پرداخت قیمت و دریافت فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.