سیستم های تعلیق و شبیه سازی سیستم تعلیق غیر فعال

  • عنوان: سیستم های تعلیق و شبیه سازی سیستم تعلیق غیر فعال
  • فرمت فایل: word (قابل ویرایش)
  • تعداد صفحات: 129 صفحه

مقدمه

از وقتی که اولین ماشین های ساخت بشر که مجهز به موتور بودند به وجود آمدند یک نویز (اختلال) جدید در آن ها به وجود آمد. در بسیاری از محیط ها با اثرات زیان آور ارتعاشات به صورت فزاینده ای مواجه می شویم. ثابت شده است که این ارتعاشات مکانیکی باعث بروز حس بد شدیدی می شود که ناشی از این حقیقت است که این ارتعاشات مستقیماَ از طریق اتصالات صلب به بدن انسان منتقل می شود. این ارتعاشات به طور خاص در خودروهای جاده قابل درک است. بنابراین از اولین روزهای قرن بیستم تلاشها برای حذف و یا کاهش این نوع ارتعاشات افزایش یافت. حاصل این تلاشها نصب سیستم تعلیق بوده است و امروزه مدل های زیادی از سیستم تعلیق وجود دارد.

جذب لرزش ها و شک ها در خودرو به وسیله مجموعه ای که وزن خودرو روی آن قرار دارد انجام می شود که این مجموعه تلاش می کند تا ارتعاشات تولید شده به وسیله نیروی باد، نیروهای ترمز و ناهمواری های جاده را حذف کند و یا کاهش دهد. کنترل ارتعاشات نیازمند تحلیل مهمی بر روی پارامترهای زیر است: شتاب بدنه خودرو، انحراف تایر و انحراف سیستم تعلیق.

وظایف و عملکرد اصلی سیستم تعلیق عبارتند از:

  1. شرایطی را فراهم کند که چرخ ها با حرکت عمودی خود، مانع از انتقال ارتعاشات ناشی از پستی و بلندی جاده به شاسی خودرو شود.
  2. از پیچش شاسی حول محور طولی خودرو، جلوگیری کند.
  3. تماس چرخها را با جاده با کمترین تغییرات نیرو حفظ کند.
  4. چرخ ها را در حالت درست راندن و زوایای کمبر مناسب، نسبت به سطح جاده نگه دارد.
  5. برای کنترل نیرو های تولید شده توسط چرخ ها به نیرو های طولی (شتاب و ترمز)، نیرو های جانبی (دور زدن)، و گشتاور های ترمز و سیستم محرکه، عکس العمل نشان دهد.

جرم معلق و نامعلق

جرم معلق، جرم خودرو بر فنرها است، حال آنکه جرم نامعلق به صورت جداگانه، جرم بین جاده و فنرهای سیستم تعلیق تعریف می شود. خشکی فنر، بر عکس العمل جرم معلق در هنگام رانندگی تاثیر می گذارد. خودروهایی که دارای جرم معلق ضعیفی هستند، نظیر خودروهای اشرافی می توانند دست اندازها را به راحتی هضم کرده و یک سواری فوق العاده نرم و راحت را فراهم آورند؛ هر چند، این چنین خودرویی از شیرجه و نشست، در هنگام ترمز کردن و شتاب گرفتن رنج می برد و در سر پیچ ها و دورزدن ها، تمایل بیشتری به تجربه موج یا پیچش بدنه نشان می دهد. خودروهایی که دارای فنرهای سخت می باشند، مانند خودروهای اسپرت نسبت به جاده های پر دست انداز، خشونت بیشتری نشان می دهند. ولی این نوع اتومبیل، به خوبی حرکت بدنه را به حداقل می رساند؛ واین بدان معناست که آنها قابلیت سواری به صورت دیوانه وار را دارا هستند، حتی در سر پیچ ها.

چکیده

هدف اصلی این پروژه بررسی سیستمهای تعلیق و تحلیل اثرات ارتعاشات بر روی سیستم غیر فعال است. که در ابتدا سعی شده است نگاهی گذرا بر انواع سیستمهای تعلیق از نظر فعال یا غیر فعال بودن داشته باشیم. بعد از آن در این پروژه تحلیل اثرات ارتعاشات بر روی سیستم تعلیق خودروی پژو 405 مورد بررسی قرار گرفته است، که همان گونه که مشاهده می شود به پارامترهای مختلفی مانند ضرایب سیستم تعلیق، ناهمواری های جاده و موقعیت صندلی راننده وابسته است. این پروژه نیازمند بسط یک مدل ریاضی برای شبیه سازی رفتار دینامیکی یک خودرو سه بعدی است.در این پروژه برای شبیه سازی از کامپیوتر و برنامه MATLAB استفاده شده است، بنابراین بخشی از انجام و نوشتن این پروژه شامل فهم مقدماتی این نرم افزار می باشد. برای به دست آوردن معادلات دیفرانسیل حرکت، یک خودرو سه بعدی با 7 درجه آزادی، از معادلات نیوتن- اولر استفاده شده است. شبیه سازی به وسیله مدلسازی بلوک دیاگرام فضای حالت انجام شده است، که نمودارهای جابجایی و سرعت شاسی و اجزاء سیستم تعلیق، و نیز انحرافات زاویه ای شاسی بدست آمده است.

فهرست مطالب

فصل اول: بررسی سیستم تعلیق

دسته بندی سیستم های تعلیق

سیستم های تعلیق یکپارچه

سیستم تعلیق هاچکیس

سیستم تعلیق چهار میله ای

سیستم تعلیق دودیون

سیستم های تعلیق مستقل

سیستم تعلیق بازوهای پیرو

سیستم تعلیق طبق دار دوبل

سیستم تعلیق مک فرسون

سیستم تعلیق چند میله ای

سیستم تعلیق بازوی کشنده اکسل عقب

سیستم تعلیق شبه بازوی کشنده اکسل عقب

سیستم های تعلیق نیمه مستقل

سیستم تعلیق میله پیچشی

سیستم تعلیق محور آونگی

سیستم های تعلیق غیر فعال

سیستم های تعلیق نیمه فعال

زیر بخش های سیستم تعلیق نیمه فعال

لرزه گیر ناپیوسته

لرزه گیر پیوسته

لرزه گیر مغناطیسی

سیستم های تعلیق فعال

هیدروپنوماتیک

سیستم تعلیق هیدراکتیو

سیستم تعلیق هیدراکتیو 2

سیستم تعلیق هیدراکتیو 3

سیستم تعلیق کنترل پویای بدنه(ABC)

فصل دوم: آشنایی با نرم افزار MATLAB

آشنایی با نرم افزارMATLAB

چرا ازMATLAB استفاده می کنیم؟

پنجره های MATLAB

ماتریس ها

ماتریس های تعریف شده در MATLAB

چگونه برنامه بنویسیم ؟

حلقه های مورد استفاده در برنامه نویسی

آشنایی با Simulink

آشنایی مقدماتی طریقه استفاده از Simulink

ساختار یک بلوک دیاگرام

مراحل مورد نیاز برای شبیه سازی یک سیستم

حل معادلات دیفرانسیل معمولی

مدلسازی به وسیله فضای حالت

فصل سوم: بررسی مدل های مختلف سواری

مقدمه ای بر سیستم تعلیق

درجات آزادی خودرو

بررسی مدل های خوش سواری خودرو

مدل ربع خودرو

یک درجه آزادی

دو درجه آزادی

مدل نصف خودرو

دو درجه آزادی

چهار درجه آزادی

مدل کامل خودرو

فصل چهارم: شبیه سازی سیتم تعلیق خودروی پژو 405

معرفی ابعاد تعلیق

سیستم تعلیق جلو

سیستم تعلیق عقب

شبیه سازی سیستم تعلیق در Simulink

اعمال تغییرات در ضرایب کمک فنر و فنر

نتیجه گیری

منابع

پرداخت قیمت و دریافت فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.